Szamoskér történelme, kultúrája. A tájegység nevezetességei.
Szamoskér történelme, kultúrája. A tájegység nevezetességei.
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Szamoskér hírességei

Bán Béla

A KÉPZELET REPÍTETT SZÜLŐFALUMBA

Szász Levente versével.

Nyugtalan holtak unokája

Őseim fekszenek halottan,

por szívükből szilfák nőnek,

nyughatatlan holtjai ők

a szamoskéri temetőnek.

Szemük fényére homály hullott,

halálba békült szenvedésük,

- ringasd őket mostmár, Szamos,

s dalokkal zsongd be pihenésük,

mert a némaság fiai ők,

füvek és fák nyelvén üzennek,

s kérdik: „Őrzöd-e emlékünk

késő utód? – Szólj, üzend meg!”

 

https://www.facebook.com/bela.ban.1

 

Bán Béla: Szamoskéri harangszó

Ajánlom ezt a könyvet mindenkinek, aki élete során bármely rövid ideig szamoskérinek mondhatta magát. Ők maguk, vagy szüleik, s távolabbi felmenőik. Másoknak természetesen nem ajánlhatom. Kit érdekelne egy haldokló kis falu története? Kit érdekelne a benne élt több száz család története? 1785-ben 202 ember élt a faluban. Közben felkúszott a lélekszám ezerre. S most, alig két és fél évszázad után felülről közelítjük a 200-at. Csak az itt maradottak korösszetétele változott. Hogyan rajzolódott ez az ív, ami lassanként önmagába tér vissza? S ami közben történt, különösen, ami az elmúlt 100 évben történt, az a külső szemlélő számára érdektelen. De remélem a mieink számára nem.

A könyv maga nagyon is személyes jellegű. Csak a mienk, hiszen életünk, családunk élete, alakulása eddig is nyitott volt a közösség előtt. Nem történt más, csak mindezeket papírra vetettem. Használjuk ezt egymás megismerésére, de vigyázzuk is rá egyben, hogy a miénk maradhasson. Végül még egy ajánlás: csúsztasson egy üres lapot mindenki a családját leíró rész mellé, amin tovább vezetheti szeretteinek, hozzátartozóinak történetét, írja be a családban történt fontos eseményeket, mint tették azt őseink, s beírtak az öreg bibliába. Hogy tovább terebesedjék mindenki családfája.
Kelt Pomázon, 2010 őszén

                                        
Szamoskérieknek szeretettel: Bán Béla

Bán Béla: Az Öreg

Egy kocsmáros élete, vagy látlelet a rendszerváltás körüli évekről, vagy gazdasági krimi

2020. augusztus 17. - Mohácsi Zoltán

Újra és újra ismétlem magamat. Most éppen azt, hogy nehéz egy könyvről írni, ha ismerem a szerzőjét. Hát még akkor, ha nem csupán ismerem, hanem tisztelem és kedvelem is. Illetve még ebben az esetben sem lenne nehéz írni, ha az írás csupa hurráoptimista vonásokat emel ki a könyvből, vagy éppen hibátlannak tartja. 

Bán Bélát ismerem, mind a kettőt, az írót is, a fiát is. Ahogy írtam már (s mit nem írtam még le?), a fiatalabbik ifivezetőm volt megboldogult úttörő éveimben. Az idősebbiket már érett (?) fejjel, negyven éves korom körül ismertem meg. Nem mint kocsmárost, akkor már régen a fiatalabb Béláé volt a kocsma, sőt már ő is bérbe adta az üzemeltetést. Ja, mert igen, Az Öreg voltaképpen egy óbudai kocsmatörténet. Is. Vagy micsoda... S jelzem, ez a kérdés, hogy micsoda, lesz az értékelésem kulminációs (és nem kulináris) pontja.

 
időjárás

FelhőképHőtérkép

 
Szamoskér-Szatmári térség gondolatai
 
Postaláda

"Szamoskér (hatvanas évek) akkor  egy nagyon magabíró közösség volt.

 Olyan volt, mint a Kánaán. 

Ez a falu tűnt mára el." 

Bölcskei Gusztáv Püspök úrr

 szamokerkeep@gmail.com

Keep your eyes open! = Tartsd nyitva a szemed!

We keep our word. = Megtartjuk a szavunkat.

 

 

 
Szamoskér Református templom
 
Szamoskér Ref.Templom

 
Szamoskér Püspökei
 
Szamoskér híres alkotók linkjei
 
Szamoskér hírességei link
 
Szamoskérről írták
 
Keleti-Kárpát-medence néprajzi írások
 
A Magyar nyelv éve

 
Szamoskér Történelme

Szamoskér (Kér) Árpád-kori település. Nevét 1292-ben említette először oklevél Keer néven.

1292-ben Keer (Kér), a Balogsemjén nemzetségből származó Ubul fia (Kállay) Mihály fiainak Szamos menti, annak bal partján fekvő birtoka volt.

A birtokot IV. László király halála után egy időre a Borsa nemzetségből származó Tamás fia (Kopasz) Jakab, majd az Aba nemzetségbeli Omode nádor, később pedig a Kaplon nemzetségből származó Gelénesi Jakó fia András szerezte meg.

1307-ben Ottó király visszaadta Kér birtokot Ubul fia Mihály ispán fiainak, István mesternek és testvéreinek.

1319-ben Mihály fia István mester rokonai osztoztak meg Kér birtokán.

1427-ben Keer a Szamos túlsó partján vele szemközt fekvő Kérsemjénnel együtt a Kállay család ősi birtokai közé tartozott.

1427-ben Zsigmond király a Kállay család tagjainak uj adományt adott rá, de egy részére a Zudar nembeliek is igényt támasztottak.

1494-ben a falunak már állt Szentháromság tiszteletére szentelt fatemploma is.

1548-ban Dobó Ferenc és Domokos is birtokrészt szereztek itt.

1910-ben 501 magyar lakosa volt. Ebből 33 római katolikus, 418 református, 42 izraelita volt.

20. század elején Szatmár vármegye Fehérgyarmati járásához tartozott.

Kér a Szamos gyakori áradásai miatt sokat szenvedett, ezért többször is változtatta helyét.

forrás:Wikiwand

 
I.világháború veszteségei

Szamoskéri áldozatok névsora

1873 Dévai Antal 

1874 Gáspár Menyhért

1878 Bíró József 

1878 Bíró Lajos

1879 Tóth György

1881 Braun Márton 

1881 Gáti János 

1881 Tóth István 

1883 Tóth Károly 

1884 Bíró Gusztáv

1884 Kerezsi Lajos

1885 Tóth Jenő  Dédapám

1888 Dienes Ádám 

1888 Tóth Gyula

1889 Gáti Pál 31 éves

1889 Siket József 

1889 Soós Gusztáv 

1890 Gáti Lajos 

1891 Tóth Zsigmond 

1892 Gáspár János 

1892 Szabó Péter 

1893 Bíró András 

1893 Bíró Gyula 

1893 Braun Samu 

1893 Deutsch Ábrahám 

1893 Lakatos Bertalan 

1894 Bán József 

1894 Hajdú Pál 

1894 Milak Kálmán 

1894 Tóth Bálint 

1894 Vincze Bálint

1895 Gergely Imre 

1897 Dévay György 

1899 Klein Ferenc 

Deutsch Ábrahám 

Hajdú Pál 

Kristin Ferenc 21 éves 

Parag Miklós 

 

 
II. világháború veszteségei

A II. Világháborúban ELESETTEK

Bakos Ferenc

Bakos Lajos

Balogh Lajos

Balogh Sándor

Bíró Elemér

Bíró Gusztáv

Bíró Miklós

Bíró Pál

Ember Endre

Halász Lajos

Kristin György

Kristin József

Piros Sándor

Soós Gyula

G. Tóth Gyula

Tóth Árpád

Tóth Mihály

Vincze Szilárd János

 
Holokauszt áldozatai Szamoskéren (Auschwitz-Birkenau)

név sz. év
Braun Mór 55 éves
Deutsch Gizella 48 éves
Gerendási Bernát 7 éves
Gerendási Ernő 5 éves
Gerendási Jenő 3 éves
Gerendási Lipót 66 éves
Gerendási Lipótné 60 éves
Gerendási Mór 34 éves
Gerendási Sándor 1 éves
Grünfeld Béla 1875
Klein Andor visszatért
Klein Benjaminné   
Klein Edit 5 éves
Klein Sámuel 81 éves
Klein Sámuel 40 éves
Klein Sámuelné  64 éves
Klein Sándor 7 éves
Schwartz Endréné  1914
Tóth Kálmánné  42 éves

Tóth Irén

 

Tóth Matild

20 éves

 

református

18 éves református

Weinberger Sándorné  32 éves
Weisz Hermanné   

Gerendási Berta

Vincze Szilárd

 
1970. Árvízi--Emlékek képek

 

 
1970. Árvízi--Emlékek
 
100 éve írták, Szamoskérről és környékéről
 
A KULTÚRTÁJ KIALAKULÁSA ÉS TERJEDÉSE AZ ALFÖLDÖN
 
Szamoshát-Szamosköz-Szamos mente
 
KULTÚRTÁJ KIALAKULÁSA
 
Régi térkép 1777

 
A háztartás nélküli család

A háztartás nélküli család

1. 2009. őszén ezen a helyen „Értékvesztés” címmel tartott előadásomat ezekkel a mondatokkal zártam:

„A továbbiakban, azaz a kutatási program végéig szeretnék csapatot szervezni, akik velem egyetértve, de velem polemizálva is elhivatottan feltárják mai létünk neuralgikus pontját: a nő régi-új szerepét a jelen valóság és a jövő tükrében; a háztartások természetének, funkciójának és tisztázásának érdekében; a Tiszazug és az ország újjáépítésének jegyében.”

Sajnos egészségi állapotom nem engedte, hogy csapatot szervezzek, ám a megjelölt feladatot fontossága miatt megkíséreltem magam megoldani, legalább a tiszazugi falvakban kimozdítani álló helyzetéből ezt a kérdést és közügyet.

A rendelkezésre álló rövid időben részletekbe nem bocsátkozhatom. Vizsgálataim lényegét mutathatom csak be, azt is jóformán egy szempontból.

2. A magyar tudományos szakirodalomban meglehetősen régi téma a háztartás kutatása. Szoros összefüggés van, s átfedi a hozzá hasonló, vele csaknem azonosnak vett családkutatást. A családi gazdaság, a családüzem, a háztartás, mint az életközösség és a családüzem önálló ágazata, része állandóan keveredik. Már Apáczai Csere János Enciklopédiájában így van ez, s később is alig szétválasztható. A legtisztábban véleményem szerint N. Nagyváthy János „A magyar házi Gazdasszony” című gyakorlati célokat szolgáló, 1820-ban megjelent műve írja körül és le, a háztartás fogalmát, határozza meg helyét a földművelő gazdaságon belül. Ha mellé helyezzük három évtizeddel korábban írt művét, „A szorgalmas mezei gazdát”, amely a gazda feladatainak szemszögéből írja le a nemesi gazdaságot és gazdálkodást, kész üzemszervezeti modellt kapunk. A telkes vagy résztelkes jobbágyok korabeli családi üzemszerkezetét, gazdaságát is ekként kell nagyjából elképzelni. Ebbe azonban most ne menjünk bele. A szorosan vett tudományos irodalmat áttekintve megállapíthatjuk, hogy leghatározottabban és legpontosabban a statisztika határozza meg és írja körül a háztartás fogalmát gyakorlati céllal, s különíti is el a családtól. Célja az adózó egységek pontos felmérése, s emiatt tiszta és áttekinthető, könnyen alkalmazható fogalmakra volt szüksége. Nem véletlen, hogy később a történészeknek az a nemzedéke, amely a magyar tudományos gyakorlatban a francia Annales kör módszerét honosította meg hazánkban széles körben, a történeti statisztikát művelte (Andorka Rudolf, Kovács Zoltán, Benda Gyula, Faragó Tamás, Tóth Zoltán, Kövér György, Gyáni Gábor – általában a későbbi Hajnal István Körben tömörülők). Sőt többeknek a KSH volt első munkahelye is.

Faragó Tamás, aki a Magyar Néprajz XVIII. kötetében a társadalmat, azon belül a családot írta, bírálván a néprajz eredményeit a két fogalom keverése miatt, áttekinthető, világos rendszerű képet alkot a családról, családi gazdaságról. Ám ezt úgy éri el, hogy beszorítja a háztartás fogalmába, a család mindenképpen képlékenyebb anyagát. Nem akarok azonban kutatás történetet előadni. Térjünk vissza a család jelenkori néprajzi szempontú és módszerű vizsgálati eredményeihez. Ez egyben jelen korunk gazdaság- és társadalomtörténeti, szociológiai és életbevágóan fontos problémája, amely ráadásként mielőbbi megoldásra is vár.

Ezzel csupán a kérdéskör sokrétűségére kívánok utalni.

Még mielőtt bemutatnánk mire jutottunk, megjegyezzük, hogy az úgynevezett Inventárium-kutatás (Hoffman Tamás irányításával), illetve a Szabadtéri Néprajzi Múzeum, a vidék egy-egy tájat bemutató szabadtéri múzeumai, helyben megőrzött népi műemlékek hű berendezései óriási forrása e kérdéskörnek, s több mint kétszáz esztendőt ölel át. Igazi háztartáskutatást csak ezek alapos ismeretében végezhetünk. Történeti aspektusú tipológia, átfogó rendszertan erre konkrétan építhető.

Az Annales kör módszerének követői közül többen írtak olyan munkát a paraszti gazdaságról, illetve háztartásról, akiknek útjába akadt egy hosszabb időn át vezetett gazdasági napló, háztartás működését rögzítő, napi kiadásokat feljegyző kéziratos könyv. Ezek jelentőségére Balogh István igen korán felhívta a figyelmet, később maga is dolgozott fel ilyet, de meg kell említenünk külön is Molnár Mária, Mohay Tamás, illetve Bánkiné Molnár Erzsébet nevét, s e tekintetben különösen jelentős munkáit. Sokan budapesti vagy más, elsősorban nagyobb városok polgári rétegének háztartásait vizsgálták, hiszen a háztartás tudatos vezetése, rendszeres feljegyzések készítése elsősorban rájuk volt jellemző.

Felhívnám még a figyelmet arra, hogy pl. Szabó István, más úton jutott el ugyan ide. Ő a múzeumi munka során gyűjtött be és dolgozott fel egy kunszentmártoni teljes családi hagyatékot, s készített hasonló felfogású tanulmányt, a feldolgozás módszerét is bemutatva. Az anyag természete miatt éppen a háztartás kerülhetett benne a középpontba. A múzeumi munka során Bakó Ferenc, Morvay Judit, Domonkos Ottó, Bárth János, Juhász Antal, s mások (köztük jómagam is) dolgoztak fel komplex családi tárgyi hagyatékot vagy hasznosítottak ilyen tapasztalatokat (pl. Bellon Tibor).

A nagy minta természetesen Fél Edit-Hofer Tamás Átánya.

3. A statisztika tudományának egyik jeles képviselője Havasi Éva így határozza meg a háztartás fogalmát: „Azon személyek összessége, akik függetlenül a rokoni kapcsolatoktól, egy jövedelmi és egy fogyasztói közösséget képeznek, folyamatos vagy időszaki életviteli költségeiket részben vagy egészében közösen viselik. A háztartás fogalma tehát nem azonos a családdal, nem annyira jogi, mint inkább gazdasági tartalmú. Az esetek túlnyomó többségében egy család képez egy háztartást.”

Ezután még részletes kifejtése következik, hogy kik tartoznak a családhoz, kik minősülnek idegennek, stb. Számunkra ez most lényegtelen, s időrabló. A fontos az, hogy nem azonosítja a családdal, s gazdasági szempontúnak, tartalmúnak tekinti első renden. Ezt a felfogást mi is osztjuk, ugyanakkor a vártnál nagyobb mértékben fogjuk hangsúlyozni a társadalomnéprajz családi kutatások terén elért eredményeit.

A hagyományos családi gazdaság, üzemszervezeti szempontból a két jól elkülöníthető, de teljesen egy magból kisarjadt, közös gyökérzetű részből állott: a termelő gazdaságból és a háztartásból. Paraszti közösségekben az előbbi egy összetett, sok elemből felépülő termelő üzemet jelentett, a polgári közösségekben pedig valamely önálló foglalkozást, vállalkozást, hivatást, pozíciót, amelyben nem az előállított saját javak, vagy azok eladásából származó pénz, hanem az ilyen tevékenység révén szerzett heti, havi, évi fizetés tette ki a jövedelem nagyobb részét. A befolyt jövedelem egy része mindkét rétegnél átáramlott a háztartásba, ahol feldolgozott vagy félig feldolgozott állapotban értéke tovább növekedett, s részben a család fenntartását szolgálta, vagy eladásra került. A jövedelem másik része a gazdaság működtetését, fenntartását, gyarapítását, a termelő üzemrész bővítését szolgálta.

A termelő és jövedelemhozó rész mérete, a család létszáma, a keresők száma, munkájának intenzitása, egészségi állapota, olykor szerencséje befolyásolta, hogy milyen szinten éltek, mennyire gyarapodtak a család tagjai.

A teljes családi üzem munkarendjét bizonyos mértékig a nemek közötti természetes munkamegosztás határozta meg. Normális esetben a férfi (a gazda, a családfő, az apa a kereső) a termelő üzemet, a nő (a gazdasszony, feleség, anya) háztartást irányította.

4. A Tiszazugban a XX. században kizárólag a kiscsalád jellemezte a családszervezetet. Nagy erőfeszítéssel lehetett a kisnemesek leszármazottai között halvány nyomaira bukkanni a nemzetségnek és a hadnak. A Tiszazug családszervezeti szempontból tökéletesen beleolvadt az alföldi átlagba, s némileg elvált a jászsági, s részben a kunsági kiváltságos területektől. Ha parasztüzemről, családi gazdaságokról, ezek üzemszervezetéről beszélek, mindig és kizárólagosan a kiscsaládokra épülő szervezeti rendszerre kell gondolnunk. A háztartásnak, mint üzemegységnek az élén a gazda (családfő) felesége a gazdasszony állt teljes hatalommal.

A kisgyermekek nemre való tekintet nélkül az anya (gazdasszony) állandó felügyelete mellett nőttek fel. Munkára nevelésük a háztartás munkáiba való beletanulással indult: a kerti munkával, a házi állatok gondozásával, őrzésével, a környezet rendben tartásával kezdődött, később az erősebb, ügyesebb fiúk már az apának segítenek, s a férfi munkákba tanulnak bele, míg a lányok a háztartásban anyjukkal maradva egyéb női foglalatosságok csínját-binyját sajátították el (sütés-főzés, szövés-fonás, kisebb gyermekekről való gondoskodás, takarítás, mosás, tapasztás, meszelés, stb.).

Csak a szükség hozta magával, hogy a tipikusan egyik vagy másik nemhez hagyományosan és természetesen kötött munkát más nembeli családtag végezzen rendszeresen (pl. a főzés, mosás, takarítás, fonás, szövés női munka, amit férfi csak szükség esetén teljesít).

Természetes alapú munkamegosztásnak azt tekintjük, amely a nemek, korok, rátermettség, tudás szempontjait veszi figyelembe adott munkák, üzemszervezeti feladatkör ellátásánál. A megoldandó feladatra a legalkalmasabb családtagot jelöli ki határozott rendszerességgel, s ennek folytán munkája minősége szavatolt, magától is teljesíteni tudja megbízhatóan azt, ami az ő feladata. A Tiszazug falvaiban azonban nem volt ez olyan szigorú rend, annyira merev munkaköri elkülönülés, mint pl. az általam szintén vizsgál felvidéki hevesi, gömöri, nógrádi, honti falvakban. A nemek, korok szerinti munkamegosztás azonban mégis erős tradíciókkal rendelkezett. Mint említettük megvolt ennek a maga haszna is a kötelességszerűen kialakult, magától működő munkarendben. Külön ki kell emelnünk azt, hogy a faluban élő családok szigorúan, de nem kizárólagosan betartották, hogy a szőlő folyamatos munkái a férfiak joga, egyben kiváltsága is, s közülük is elsősorban az idősebb családtagok dolga. Ennek munkája, haszna nem olvad be a háztartásba.

Ma különböző álságos eszmék, megfontolások a természetes munkamegosztás rendjét (nemcsak a szőlőben!) minduntalan felborítják, ami erőpazarláshoz, a munka gyalázatos elvégzéséhez, élősködő teoretikusok eltartásához vezet, s hihetetlen lelki károkat okoz. Ez azonban nemzetközi és általánosan ismert baj, amely a korszellemből következik. Persze nem ártana esetenként, főként válságok idején ezt a „modern felfogást, a női egyenjogúságot, a személyiség sérthetetlensége elvét” valló felfogást félre tenni, s a józanészre hallgatni.

5. A történetileg kialakult magyar családjog, az öröklési, birtoklási rend a férfit részesíti előnyben. A tulajdonnal bíró nemesség leszármazási rendjét férfiágon tartották számon. A tulajdonos, a nemesi cím, státus birtokosa férfi lehetett. A tulajdon joggal nem rendelkező jobbágyok birtok használati joga is ehhez igazodott, s a leányok a részesedése a család személyes javaiból kevesebb volt, mint a fiú utódoké (leányrész). A polgári törvénykönyv bár megteremti az egyenlő öröklés lehetőségét, elő is írja, sok helyütt a szokásjog még sokáig nem követi ezt, s megmarad a családjogban és a szokásokban a férfiági származtatás is (pl. az asszony férje nevét használja: Kovácsné, született Móra Eszter). Ez kifelé azt jelenti, hogy a férfi a családfő, a birtokos, a gazdaság, a parasztüzem irányítója, a gazdasszony másodlagos, kevésbé fontos. Nem egyenjogúak, a nő kisebb értékű, elnyomott helyzetű.

Ez azonban csak a látszat, s nem a teljes valóság.

A parasztgazdaság egészét többnyire kétségtelenül a férfi birtokolta. A felség, ha jelentős örökségre számíthatott is, általában ahhoz csak szülei halála után jutott hozzá. A házasságba csak a hozományát, stafírungját vitte. A nagyobb jövedelem, a külvilággal fenntartott kapcsolat kétségtelenül a gazdát mutatta tekintélyesebbnek, meghatározóbbnak. A családot kifelé (a törvény előtt, adóalanyként, a család tagjainak ügyeiben, stb.) ő képviselte.

A megszerzett jövedelem célszerű, okos felhasználása, elosztása, a mindenről való napi gondoskodás, a jövedelem megsokszorozása, a lassú, de biztos gyarapodás, a rangnak is megfelelő életszínvonal megtartása, emelése, a gyermekek, unokák sorsáról való gondoskodás már a gazdasszony irányító szerepéről szól inkább, s a háztartásnak, mint üzemszervezeti egységnek a fontosságát húzza alá, s a nő, a gazdasszony vezető szerepét villantja fel.

N. Nagyváthy János erről így ír: „A Gazdasszonyság’ közönséges Reguláji.

A’ szorgalmatosság a’ Konyha, Házibútorok, edények, Élésház, Gyermekek, és Cselédek tisztaságából; az eszesség pedig a’ beszerzésből kiméllő kiadásból, ételben, italban, felkelésben, lefekvésben, és a’ mindennapi munkák okos felosztásában való szoros rendtartásból, mint valamely tükörből kitetszik.”

Valamennyi tennivalónál példák sokaságát hozza arra, hogy miként kell vagy lehet a kedvező megoldásokat mérlegelni, mi a hasznosabb, takarékosabb, kockázattal kevésbé járó megoldás. Úgyszólván alig van rá eset, példa, sőt alkalom, hogy a gazda az asszony dolgába beleszóljon, avagy, hogy a gazdasszony tanácsot kérjen urától. A nő úr a maga terrénumán, a háztartás szabad irányítója, s ezzel igazán egyenjogú.

A valóságos, mindennapi élet, az életminőség, a gyarapodás és a család jövője a család nőtagjainak (a lányok férjhezmenetelükig, a menyecskék vagy munkaképes öregasszonyok) rátermettségétől, beosztani tudásától, teljesítő képességétől is függ. Alapvető, hogy milyen lehetséges apró jövedelmi forrásokat tud adaptálni a háztartás, mennyire tudja a kiadást visszafogni, a kiadással járó dolgokat mással helyettesíteni, bármily csekély kínálkozó alkalmat megragadni, a családi vagy és alkalmazott munkaerőt mennyire tudja okosan felhasználni. Ez a család tagjainak alapos ismeretén, legkisebb belső gondolatainak, érzéseinek, vágyainak ismeretén, a falu életének, a szűkebb és tágabb környezetnek alapos és naprakész állapota ismeretén, a hírek begyűjtésén, a jó emberi kapcsolatok fenntartásán és a határozott döntőképességén, cselekvő készségén alapul. Nagyobbrészt azon, amit a férfinép szomszédolásnak, pletykálásnak, csatangolásnak, leskelődésnek, s ki tudja még minek nevez. Jó, ha tudjuk, hogy ezek nem lebecsülendő dolgok, hanem komoly eszközei, szinte feltételei az eredményes háztartásvezetésnek, a javak gyarapításának, s a közösségben való benne élésnek is. Az, hogy lehet rosszindulatú és káros is, nem csoda, hisz ez minden emberi megnyilvánulás sajátja. A magába zárkózott tiszazugi népesség ma mivel nem alkot közösséget, nincs pletyka, hírbehozás, meg- és elítélés, szomszédolás, ma kifejezéssel közvélemény. Ahogyan nincsen valódi, jól működő családi gazdaság és háztartás, parasztüzem, faluközösség sem, Csak család töredékek élnek egymás mellett elbarikádozva, igazi emberi kapcsolatok nélkül. Ennek egyik legfőbb oka a nő szerepének gyökeres megváltozás

6. A Tiszazug fél évszázada nemcsak dús vegetációjú vidék volt, de igen barátságos, megművelt és gondozott víz menti táj volt. Engem azért is vonzott, mert szülőföldemre, a szatmári Erdőhátra (Fehérgyarmat környéke), emlékeztetett. Nemcsak én voltam ezzel így, hanem a szerencsétlen sorsú, nagy tehetségű költő és tudós szamosháti Balogh László is. A favak házai jórészt még náddal fedettek voltak, az utak porosak vagy sárosak, tarkítva legelő libacsapattal, kipányvázott jószággal, a porták rendezettek, falusi élettel teltek: gondozott kertek, baromfival tele udvarok. A határban megszántott földek, kihasznált legelők, s gunyhókkal, lakótanyákkal tarkított szőlők, köztes gyümölcsösökkel, sőt az élő vízhez közel ártéri gyümölcsösök. A hatvanas évek közepén a népi műemlék felmérés során Csépán, Sason, Szelevényben, Cserkén borkamrás kis vályogházakkal találkoztam. Akkor még vízhez közelibb volt a lakosság, legalább azt jelezték a melléképületek tetején száradó szákok, kis hálók. Nem egyszer láttam, hogy a szákkal fogták be a kerítés mentére szorított tyúkot is.

Romantika, ami mögött szegénység volt és igen sovány jövedelem, nagy munka – mondhatják egyesek –, örüljünk, hogy eltűnt!

Igen! Óriási erőfeszítés, kevés hozadék.

A hetvenes évek végére átalakult a falukép: típus-, majd másmilyen házak. Gépkocsi, járda, vízvezeték, televízió…

Nem sorolom.

Ám megjegyzem: ötven év technikai fejlődése is benne van. Ne feledjük, hogy a mezőgazdasági kis gépek (répaszeletelő, szelelőrosta, tükör acél eke, permetezőgép, új gyümölcs- és szőlőfajták, vasorsós prések, metszőollók), vagy a lakásbelső (politúros és kárpitozott bútorok, matracos ágy, paplan, szenes kályha, cserépkályha), új anyagú háztartási eszközök (öntöttvas lábos, zománcos edény, matracos ágy) semmivel sem jelentettek kisebb és forradalmibb változást. Az 1890-től a második világháborúig, majd 1950-től máig nagyjából ugyanannyi idő telt el. (Ezt korábban gazdag képanyaggal kísérve bemutattam a XX. század technikai átalakulását elemezve.).

Mondjuk rá azonban erre, hogy az élet minősége javult, lépést tartott, lépést tudott tartani a technikai fejlődéssel. Hiszen mégis csak különbség van a villanyvilágítás és a petróleumlámpa, a mosóporral valógépi és a hamulúggal való áztatás, s gyökérkefével való mosás között, a járdán cipőben járás és a sárban ragadt csizma is más. Ám ennek ára van, be kell szerezni, pénzt kell kiadni érte. A pénzt viszont meg kell szerezni, s ez azzal jár, hogy a családnak azok a tagjai is munkát kell, hogy vállaljanak, akik addig otthon a háztartást működtették, a gyermekekkel foglalkoztak, gondoskodtak a család élelmezéséről. Persze a legfőbb ok nem ez volt. A családot, mint hagyományos élet és munkaközösséget éppen nem ez számolta fel. Sok egyéb tényező kényszerítette még ezen kívül a család nő tagjait arra, hogy kilépjenek a családjuk és a háztartás munkáinak zártabb világából, s munkát vállaljanak.

A kilépéssel viszont a rendszeres háztartás vezetése lehetetlenné vált. A munkából hazatért dolgozó nő, az egykori vagy leendő gazdasszony már nem tudta ellátni annak munkáit. Nemcsak a Tiszazug életében, önfenntartásában és a háztartásban oly jelentős szerepet játszó baromfi tartás vált lehetetlenné, de lassan a ház körüli kert gazdaságos megművelése, rendben tartása is nehézségekbe ütközött. Elhanyagolt állapotából mindig visszahozni erős hétvégi munkával nem érte meg. Egyre kevesebb gyermek is született, s nem voltak ház körüli segítők. Akik lettek volna is, azok az időben kitolódott (nyolc osztály, szak- és középiskola), szoros napi iskolai elfoglaltságuk vagy kollégiumban élésük miatt már nem jelentettek igazi segítséget.

A háztartás ezzel lényegében összeomlott. A falusi létfenntartásban hiány keletkezett, mintegy feketelyukkal lehetett csak vele számolni. A hatása elképesztő, mert megszűnt vele a család stabilitását biztosító összetartó erő, a szinte rituális napirend, kötelességek, s megbomlott a családi közösség, egyedekké és nem családtagokká váltak tagjai. Kárt szenvedett a családi gazdaság, az eltűnt üzemág jövedelme hiányként jelentkezett. A leglényegesebb azonban az, hogy a megszerzett jövedelem megtartása, ésszerű befektetése, gyarapítása, mint legfőbb funkció elveszett, a bármilyen típusú családi gazdaság regulatív ereje meghalt. A család tagjai határozott cél nélkül költekeztek, fogyasztottak, s olvadt a legtöbb helyen semmivé a megszerzett jövedelem.

Az erkölcsi károkról ne is beszéljünk…

Nagy ár volt ez a civilizáció újdonságainak birtokba vételéért. A látszólagos kényelem, civilizációs haladás lassú belső romláshoz vezetett.

Romantika?

Paraszt mítosz gyártás?

A kibic szemlélete?

Ne vitatkozzunk oktalanul!

Néhány konkrét adatot mutatok be.

Pár perccel ezelőtt példákat hoztam arra vonatkozóan, hogy a múlt század végétől már végbement egy új falusi civilizációs folyamat, amely hasonlóan olyan nagy fordulat volt akkor, mint a nemrég lezárult. Az is, ez is javított, korszerűbbé, kényelmesebbé tette a vidék életét. Most azt kérdezzük milyen társadalmi következményekkel jártak ezek?

Kilenc tiszazugi település statisztikai (népszámlálási) adatait hasonlítottam össze. Jelesen: Cibakháza, Csépa, Cserkeszőlő, Nagyrév, Szelevény, Tiszainoka, Tiszakürt, Tiszasas, Tiszaföldvár,

Íme a végeredmény:

1896 és 1934 között, azaz 38 év alatt (közben egy világháború!) a népesség, ha 1896-ot 100%-nak vesszük a lakosság 134%-ra növekedett.

1970 és 2001 között, azaz 30 év alatt (háború nem volt!), a népesség,

ha 1970-et 100%-nak vesszük a lakosság 86%-ra csökkent.

A két végszám összege: 48. A szám mögött emberek vannak vagy inkább csak lehetnének.

Tiszainokán e 30 esztendő alatt évente átlagosan 1,2 az élve született gyermekek száma.

Elegendő arra, hogy kihajtsa azt az egy tehenet.

7. A családi munkában kijelölt és betöltött helynek komoly erkölcsre nevelő szerepe is van. A munkára, rendre, kötelességre nevelés a családban, azon belül a háztartásban kezdődik el. Ott ahol komoly háztartást vezetnek, már kisgyermekkorban természetesnek veszi mindenki, hogy kötelesség is van a világon. Ezt nem tanítja senki, ez a háztartás természetes légköre. A munka fogásait ki-ki belenevelődéssel, szinte észrevétlenül sajátítja el. Midőn a munkafolyamat egészét fokozatos megismeri, átlátja, majd, ha hozzá fizikai ereje, észbeli tudása már megvan, maga is próbálgatja, elvégzi, ha kellő megfelelő gyakorlás után annak mestere is lehet. A családban kijelölt feladat jó teljesítése a munkára, kötelességre nevelés alapja, mintegy öntudatlanul szívódik fel, s válik magatartássá, eleven gyakorlattá.

Ezért roppant fontos az, hogy házunk tája mennél jobban rendben legyen. A munkanélkülivé válás önmagában is nagy csapás, ha pedig tartóssá, egy közösségen belül tömegessé lesz. Ez nemcsak depresszióssá tehet valakit, de leggyakrabban környezete és ő maga is egyre elhanyagoltabbá válik. Ennek egyik enyhítő gyógymódja éppen a ház, a porta saját munkával való rendbetétele, a meglévő udvar, kert, esetleg kisebb földdarab hasznot hozóvá tétele. Ha valaki munkanélkülivé válik, éppen e kis terület intenzív megművelése, a termő terület és a tenyészidő pl. fóliázással való kitágítása, a megtermelt javak feldolgozása (lekvár, savanyúság, füstöléssel egyéb módszerekkel való élelmiszer tartósítás, a ház körüli munka kézi szerszámokkal való, energiát megtakarító módon való megművelése, e munkákba a család egészének bevonása, családi munkarend kiépítése). Magyarán a saját szükségre való termelés, a háztartásnak mint alapvető, a család létét részben biztosító üzemágnak a felélesztése.

A munkanélküli segély szinte semmire nem elég. De ha ebből vesszük a vágott baromfit, a zsiradékot, a krumplit, a zöldséget, kenyeret, tejet, s sorolhatnók, még annyi sem marad. Egy konyhát, s négy-hat embert ellátó kert, okos zöldség forgóval, néhány gyümölcstermő fával, baromfiudvarral, legalább harmadrészt konyhai hulladékon tartott disznóval sok feleslegesen kiadott pénzt ment meg, ami másra fordítható.

A háztartás a termelésben, munkára és kötelességre nevelésben, a tudás és tapasztalat tovább örökítésében való szerepéről szóltunk röviden, s nyilvánvaló, hogy ez némi közvetlen haszonnal is jár. Ennél sokkal jelentősebb azonban a családi üzemszervezetben betöltött funkciója. A háztartásnak az egész családi gazdaság szempontjából szabályozó, a gazdaságosságot, a gazdálkodás hatékonyságát és az életminőséget meghatározó szerepe volt, s az lenne az ideális, hogy ha ez ma is így volna.

Hogy meg volt-e a nő becsülve, hogy egyenjogú volt-e, hogy nem volt szava, becsülete, hogy teljesen kiszolgáltatott volt-e, hogy kénye-kedve szerint bántak-e vele, s ebből a helyzetből fel kellett-e szabadulnia?

A mai társadalmi állapotot ismerve erősen vitatható.

Nemcsak paraszti gazdaság üzemszervezete, a család, mint életközösség, mint gazdasági egység szól ellene, hanem népművészetünk, népköltészetünk, szokásaink egésze, amely a belső világ legmagasabb rendű megnyilatkozása, kifejeződése. A nő, a lány, az asszony, az anya megdicsőítése, áldozathozatalának dicsérete, alakjának felmagasztosítása a legfőbb és leggyakoribb témája. Aki a falusi embert, a paraszti világot Senki Pálok, Göre Gáborok, Bugyi Sándorok gyülekezetének nézi, s ha nőről van szó vélt világukba azon az ajtón lép be, s kér eligazítást, ahol az anyós, trágár, a buta szőke nő viccgyártói múlatják idejüket.

 

 

 
Látogatók Látogatók
Indulás: 2021-01-24
 
Odal foditó+óra
 

 
Szamoskér címere

Magyar törzsnévből alakult nevek: Kér, Keszi, Kürt, Tarján, Gyarmat stb

Jelenlegi Fa haranláb (2021)

Régi  református templom  Fa haranglábbal 1925.

 
A honfoglaló magyarság díszítőművészete a XX. században

 
Szamoskér linktár
 
Polgármester -- Önkormányzat elérhetősége

Polgármester: Soós Endre

Polgármesteri Hivatal, Szamoskér

Cím: Kossuth Út 192

.Irányítószám 4721 Szamoskér

 Megye: Szabolcs-Szatmár-Bereg

Telefon:(44) 708 591

 Szamosszegi Közös Önkormányzati Hivatal

E-mail: szamoskerkozseg@freemail.hu

jegyző: Kanyó Tamás

4824 Szamosszeg Bercsényi utca 6.

Tel: 44/580 050

http://www.szamosszeg.hu/

E-mail: korjegy@mail.techno-tel.hu

Fehérgyarmati Járási Hivatal

4900, Kiss Ernő u.2.
Tel: 44/510-240
Fax: 44/510-233

Kormányablak nyitvatartás
Hivatalvezető:Karaova Magdolna
E-mail: fehergyarmat@szabolcs.gov.hu

 

 
Tájvédelem
 
Hajnal a Szamoson

 
Túristvándi

 
Szamos folyó-- turizmus, linkek
 
Települések honlapjai

http://www.szamosszeg.hu/

http://www.fulesd.hu/

http://www.jankmajtis.hu/

http://www.mehtelek.hu/

http://www.nabrad.hu/

http://panyola.hu/

https://sonkad.hu/

http://szatmarcseke.hu/

http://www.tiszakorod.hu/magunkrol.html

http://www.uszka.hu/magunkrol.html

http://www.vamosoroszi.hu/magunkrol.html

http://www.tisztaberek.hu/

https://tiszabecs.hu/

http://www.szamossalyi.hu/

http://www.penyige.hu/

https://nagyar.hu/

http://www.kolcse.hu/

http://www.kersemjen.hu/

http://www.hermanszeg.hu/magunkrol.html

http://www.gacsaly.hu/#/

http://www.csengerujfalu.hu/

http://www.csegold.hu/

https://cegenydanyad.hu/

http://www.zajta.hu/

http://www.tivadar.hu/

http://www.tunyogmatolcs.hu/

http://www.tiszacsecse.hu/koszonto.html

http://www.rozsaly.hu/

http://www.olcsvaapati.hu/

http://www.milota.hu/tortenet.html

https://jand.hu/

http://www.csenger.hu/index2.htm

http://www.csaholc.hu/

 

 

 
Szamoskér--Térképek

Katonai-térképek

Magyarország (Szamoskér) az 1960-as években,

a CORONA kémműhold felvételein

Magyarország (1782–1785) - Első Katonai Felmérés

Magyar Királyság (1819–1869) - Második katonai felmérés

Habsburg Birodalom (1869-1887) Harmadik Katonai Felmérés 

Magyarország Katonai Felmérése (1941)

 

Balogh Tanya
Keer 1891 Kathold
Kér 1819
Kér falu 1891 Tóth János kert
Kér Fehérgyarmat 1
Kér Fehérgyarmat
Szatmár vármegye 1918
Szatmár vármegye
Legrégebbi térkép Magyarországról
 
 
Szamos folyó, Szamoskér környéke régi térkép

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!